Vaak wil je je verkopen vergroten, maar wat nou als je je producten weg gaat geven? Je zou denken dat dat geen voordelen met zich meebrengt, maar er zijn wel degelijk gebieden waarop je kan profiteren van het gratis weggeven van producten.
Naamsbekendheid
Als je gratis producten en samples uitdeelt dan komen er meer mensen in contact met jouw bedrijf. Hierdoor kun je uiteindelijk je naamsbekendheid vergroten. Mensen herinneren zich het gratis product dat ze ooit hebben gekregen als ze de naam van je bedrijf horen, en als je een goed product gegeven hebt zullen ze dat zeker niet vergeten zijn.
Een band creëren
Als mensen ooit iets van jou gekregen hebben, zullen ze soms het gevoel hebben dat ze bij jou in het krijt staan. Het is eigenlijk een soort verkooptruc dus. Veel verkopers gebruiken deze truc ook, ze geven je bijvoorbeeld eerst een kop koffie. Jij denkt dan dat je de verkoper iets schuldig bent en gaat daarom sneller over tot kopen. De verkoper heeft jou dan ‘’overtuigd’’ met iets heel kleins. Dat kun je ook met gratis producten doen, geef kleine accessoires weg zodat mensen misschien ooit terugkomen om een groter product te kopen.
Kritiek
Als je een sample geeft van een product waar je nog niet helemaal klaar mee bent, een beta bijvoorbeeld, dan kunnen mensen je kritiek geven die je onderzoeksteam misschien nog niet gegeven had. Als mensen je product gekocht hebben focussen ze zich al snel meer op de positieve kanten, terwijl mensen kritischer zullen zijn als ze je product krijgen. Met deze kritiek kun je het product verbeteren zodat je een veel beter product op de markt kan brengen, als mensen zien dat hun kritiekpunten opgelost zijn zullen ze je product ook sneller kopen.