De laatste jaren vindt er een enorme stijging van webshops plaats op het internet. Door succesvolle webshops zoals bol.com zijn er veel ondernemers geïnspireerd geraakt en komen er steeds meer webshops bij. Het is echter voor veel ondernemers nog lastig hoe ze nu precies moeten beginnen met een webshop. Lees hieronder de eerste 4 stappen voor het beginnen van een webshop.
Product
Het belangrijkste element van je eigen webshop is het product of producten die je gaat verkopen. Het is dan ook de eerste stap om duidelijk te stellen welke producten je gaat verkopen. Het is verstandig om producten te verkopen waar je persoonlijk affiniteit mee hebt. Ook moet je de keuze maken uit producten in een nichemarkt of een grote markt. Het is vaak beter om in een nichemarkt te starten omdat daar minder concurrentie voor je webshop aanwezig is.
Ken je concurrenten
Het is belangrijk om de concurrenten binnen je markt goed te kennen. Je kunt namelijk veel leren van je consumenten. Ga op onderzoek uit en noteer de prijzen, verzendkosten, retourkosten, aanbiedingen, social media en de manier van presentatie van je concurrenten. Hierdoor zie je al snel waar de concurrentie punten op laat liggen en waar je zelf van kunt leren.
Bepaal je doelgroep
Het is enorm belangrijk om je doelgroep goed te kennen als ondernemer. Wanneer je je doelgroep goed kent kun je je webshop zo inrichten dat hij optimaal werkt voor je doelgroep. Ook de promotie en bijvoorbeeld social media kanalen zijn afhankelijk van je doelgroep. Ga daarom aan mensen vragen of ze geïnteresseerd zouden zijn in je producten. Wanneer je dit aan genoeg mensen hebt gevraagd zul je kunnen analyseren in welke leeftijdscategorie, geslacht, financieel milieu en interesses je doelgroep ligt.
Bedenk een domeinnaam
Het is erg belangrijk om een goede domeinnaam te bedenken voor je webshop. Het is de naam waaronder je bij je klanten bekend zal staan. Neem dus de tijd om een goede naam te kiezen. Bij het kiezen van een domeinnaam kun je kiezen uit 2 soorten namen: een verzonnen naam of een naam met een zoekterm. Een verzonnen naam is een korte naam zonder betekenis. Dit is vaak een verzonnen woord. Een naam met zoekterm is een naam met de zoekterm voor je productgroep erin verwerkt. Het is dan voor klanten meteen duidelijk wat je verkoopt, ook zal je als webshop hoger in google komen te staan. Een nadeel is echter wel dat je niet meer van productgroep kan veranderen in de toekomst.