1. Gebruik letterwoorden
Veel grote bedrijven gebruiken letterwoorden in plaats van de gehele naam. Dat kan komen omdat deze letterwoorden makkelijker te onthouden zijn dan de gehele naam. Een goed voorbeeld hiervan is de BBC (British Broadcasting Corporation).
2. Maak mash-ups
Combineer twee of meer woorden die relevant zijn voor je bedrijf. Misschien dat het mogelijk deze deels of helemaal te combineren? Een goed voorbeeld is Netflix (internet en flicks).
3. Gebruik buitenlandse woorden
Een bedrijf die een andere taal gebruikt kan exotisch overkomen maar maakt de naam tegelijkertijd goed te onthouden voor potentiƫle klanten. Bijvoorbeeld een kapsalon met een Franse naam, of een theewinkel met een Japanse naam.
4. Gebruik je eigen naam
Het is tenslotte je eigen bedrijf, waarom gebruik je dan niet je eigen naam als bedrijfsnaam? Ben & Jerry zijn je zo al voor gegaan.
5. Pak de kaart erbij
Een prima manier om inspiratie op te doen is door de wereldkaart erbij te pakken. Zo is de webgigant Amazon vernoemd naar de grootste rivier ter wereld.
6. Gebruik bijnamen
Als je altijd al een bijnaam hebt gehad is het ook leuk om deze te gebruiken als bedrijfsnaam. Of gebruik de naam of bijnaam van je kind. De autofabrikant Mercedes is bijvoorbeeld vernoemd naar de dochter van de oprichter.